My Elysium
درس معلم گر بود زمزه ی محبتی جمعه به مکتب اورد طفل گریز پای را
 
 
 
 
 
 
 
 
 

كشف راز يك جهش ژنتيكي تكاملی

انسان‌ها همان ماهي‌هاي اصلاح‌شده هستند!


 

راسخون : محققان استراليايي در پژوهش‌هاي اخير خود در مورد رشد ماهيچه‌هاي ماهي‌هاي مختلف توانسته‌اند پرده از يك جهش ژنتيكي تكاملي بردارند كه در نهايت منجر به ايجاد اجداد دور انسان در ميليون‌ها سال پيش شده است.

به گزارش راسخون به نقل از ايسنا، تيمي از دانشمندان استراليايي موسسه پزشكي احياكننده در دانشگاه «موناش» و دانشگاه «سيدني» طي پژوهشي كه در مجله «پلوس بيولوژي» منتشر شده، به بررسي جهش ژنتيكي در ماهي‌هاي ريه‌دار پرداخته‌اند كه زمينه را براي تكامل پاهاي عقبي موجودات روي زمين و سپس موجودات چهار عضو حركتي (چهار پا) و در نهايت اجداد اوليه انسان در 400 ميليون سال پيش آماده كرده است.

دانشمندان از مدتها پيش مي‌دانستند كه گونه‌هاي ماهي‌ ريه‌دار اوليه در حقيقت اجداد گونه‌هاي چهار عضوي بوده‌اند. اين ماهي‌ها از قابليت حيات بر روي زمين، تنفس هوا و استفاده از باله‌هاي لگني براي حركت بر روي زمين برخوردار بودند. استراليا خانه سه گونه چند ماهي ‌ريه‌دار باقيمانده است كه دو گونه آن دريايي و يك گونه ساكن در حوزه رودخانه «مري» در كوئينزلند هستند.

 

در اين ميان شكاف بزرگي در درك دانشمندان از تكامل وجود داشت، چرا كه ماهيچه‌هاي حياتي براي حركت در فسيل‌ها حفظ نمي‌شوند.

محققان استراليايي از ماهي‌هاي زنده امروزي براي پيگيري تكامل ماهيچه‌هاي باله لگني براي شناسايي چگونگي تكامل اندامگان عقبي حامل بار گونه‌هاي چهار عضوي استفاده كردند. آنها به مقايسه جنين‌هاي نوادگان گونه‌ها به عنوان يك نقطه عطف كليدي در تكامل مهره‌داران براي مشاهده امكان وجود تفاوت در شكل‌گيري ماهيچه باله لگني پرداختند.

اين محققان در پژوهش خود به بررسي ماهي‌هاي غضروفي اوليه مانند «كوسه بامبو» و همچنين سه ماهي استخوان دار استراليايي موسوم به «ريه‌دار»، «گورخري» و «پوزه پارويي» پرداختند.

ماهي استخوان‌دار و بخصوص ماهي ريه‌دار، نزديكترين موجود زنده مرتبط با اجداد مشترك اخير ماهي‌ها با چهارانداميان محسوب مي‌شوند.

 

پژوهشگران براي پيگيري مهاجرت سلول‌هاي عضلاني پيشرو در مراحل اوليه رشد در حين شكل‌گيري بدن حيوان، به مهندسي ژنتيكي اين ماهي پرداختند. اين سلول‌ها در ماهي مهندسي شده براي تابش يك نور قرمز يا آبي ساخته شده بودند كه به محققان اجازه پيگيري رشد گروه‌هاي عضلاني خاص را مي‌دادند.

 

محققان دريافتند كه ماهي‌هاي استخواني از مكانيزم متفاوتي در شكل‌گيري ماهيچه باله لگني نسبت به ماهي غضروفي برخوردارند.

به گفته اين محققان، انسان‌ها در حقيقت ماهي‌هاي تكامل‌يافته هستند و ژنوم ماهي از تفاوت چنداني نسبت به ژنوم انسان برخوردار نيست. 

 


 
 



سه شنبه 26 مهر 1390برچسب:واژگان شیمی فیزیک, :: 23:36 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       
 
واژگان شیمی فیزیک
واژگان شیمی فیزیک



 

معادل فارسی

تعریف

واژه لاتین

آنتالپی

محتوی گرمایی یک نمونه از ماده

enthalpy

آنتالپی تشکیل

برای یک ماده مرکب معین ، تغییر آنتالپی واکنشی که در آن ، یک مول ماده مرکب از پایدارترین شکلهای عناصر آن تشکیل می شود، آنتالپی تشکیل می‌نامند.

enthalpy of formation

قانون هس یا قانون جمعبندی ثابت گرما

تغییر آنتالپی واکنش شیمیایی ، ثابت است، خواه واکنش در یک مرحله ، خواه در دو مرحله انجام گیرد.

Hess,s law

قانون نسبتهای معین

یک ماده مرکب خالص ، عناصر یکسان با نسبتهای جرمی یکسان دارد.

law of definite propotions

قانون پایستاری

جرم در جریان واکنش شیمیایی ، تغییر قابل توجهی نمی‌کند.

Law of conservation of mass

انرژی

ظرفیت انجام دادن کار

Energy

دما

درجه داغی یا سردی ، خاصیتی که جهت جریان یافتن خود به خود گرما را معین می‌کند.

temperature

 


آدم فضایی ها وجود دارند + عکس

گروه فناوریهای نوین: مرکز FBI به تازگی گزارش عجیب و غریبی را منتشر کرده است که به نظر می رسد می تواند فرود بیگانه های فضایی در نیومکزیکو را در سال ۱۹۵۰ به اثبات برساند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این اداره هزاران پرونده مرتبط با این رویداد را در منبعی آنلاین به نام The Vault منتشر کرده است. در میان این گزارشها می توان گزارش مامور “هاتل” مامور ویژه FBI در واشنگتن را دید که خطاب به رئیس کل FBI نوشته شده است. مامور “هاتل” در این گزارش که “بشقاب پرنده ها” نام دارد اعلام کرده یکی از اکتشاف گران نیروی هوایی تا کنون سه بشقاب پرنده را در نیومکزیکو کشف کرده است.

 

رونوشتی از گزارش سال ۱۹۵۰ که کشف بشقاب پرنده و بیکانه های فضایی را در نیومکزیکو اعلام می کند

این اکتشافگر اطلاعات مربوط به بشقاب پرنده ها را به مامور هاتل داده است، FBI در گزارشهای منتشر شده هویت مامور و اکتشافگر را مخفی نگه داشته است. هاتل در گزارش خود بشقاب پرنده ها را اجرامی گرد با مرکزی برجسته و با شعاعی برابر ۱۵ متر توصیف کرده است.

تصویری از بیگانه ای فضایی که در سال ۱۹۴۷ در راسول کالبد شکافی شده است، هنوز کسی نتوانسته واقعی بودن این تصاویر را به اثبات برساند

بر اساس گزارش وی هر یک از بشقاب پرنده ها توسط سه موجود انسان نما اشغال شده بود که قد آنها به یک متر نیز نمی رسیده است. این موجودات لباسی نقره ای رنگ از جنس پارچه ای بسیار ویژه به تن داشته اند و در زیر آن بدن آنها مشابه خلبانهای پروازهای سریع السیر باندپیچی شده بود.

در این گزارش آمده است که بشقاب پرنده ها با استفاده از رادارهای قوی این منطقه از نیومکزیکو ردیابی شده اند و به نظر می رسد این رادارها در سیستم کنترل بشقاب پرنده ها اختلال ایجاد کرده اند.

گزارش محرمانه ای خطاب به رئیس FBI که به تازگی منتشر شده و می تواند رویداد بیگانه های فضایی راسول در سال ۱۹۴۷ را به اثبات برساند

شهر “راسول” نیومکزیکو پس از دریافت گزارشی از سقوط یک بشقاب پرنده در صحرا و در نزدیکی یک پایگاه نظامی در تاریخ ۲۱ جولای ۱۹۴۷ به شهرت زیادی رسید. گفته می شود بدن بیگانگانی که درون بشقاب پرنده بوده اند حفظ شده و توسط ارتش آمریکا تحت کالبد شکافی قرار گرفته است اما مقامات آمریکایی از نشت اخبار این رویداد به شدت جلوگیری کردند.

در آن زمان، مقامات ارتش آمریکا در گزارشی مطبوعاتی اعلام کردند: شایعات درباره بشقابهای پرنده ها به واقعیت تبدیل شده است زیرا روز گذشته مقامات امنیتی دسته ۵۰۹ بمب از گروه هشتم نیروهای هوایی در منطقه هوایی راسول موفق شده است به یکی از این بشقاب پرنده ها دست پیدا کند.

یکی از موجوداتی که ظاهرا از خانواده بیگانگان فضایی است، مورد آزمایش قرار می گیرد
هنوز کسی نتوانسته واقعی بودن این تصاویر را به اثبات برساند

تیتر این گزارش چنین بود: “نیروی هوایی بشقاب پرنده ای را به دست آورد” اما تنها پس از ۲۴ ساعت ارتش اعلام کرد جسم دیده شده یک بالن مطالعات آب و هوایی بوده است. رسانه ها نیز این توضیح را به شکلی باور نکردنی پذیرفتند و دیگر سخنی از راسول به میان نیامد.

گزارش دیگری که در این سری از پرونده توسط FBI منتشر شده اعلام می کند در سال ۱۹۴۷ جرمی مشابه یک بشقاب پرنده در نزدیکی راسول کشف شده است. این جرم پنج ضلعی بوده و با استفاده از کابلی از یک بالن آویزان بوده است. بر اساس این گزارش بالن به همراه جسم پنج ضلعی برای مطالعات بیشتر به مرکز “رایت” انتقال داده شدند.

بر اساس گزارش دیلی میل، انتشار این گزارشها آتش شایعات پنهان کاری دولت آمریکا درباره وجود بیگانگان فضایی را شعله ورتر خواهد ساخت.



شنبه 23 مهر 1390برچسب:آدم فضایی راسته یا دروغ؟, :: 19:22 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       
 

بیش از پنج میلیون سال است که هر از گاهی اخباری بشقاب پرنده ها و انسان های فضایی گزارش شده است. تا کنون هزاران برگ پرونده محرمانه برای اثبات وجود این پدیده ها تحت بررسی قرار گرفته اند ولی هنوز هم  بسیاری از جوانب مربوط به فضایی ها ناشناخته باقی مانده است. موضع دانشمندان نسبت به این گزارشات نیز وضعیت را بغرنج تر مینماید. به نظر میرسد که آن ها میل دارند این حرف ها را رد کنند ولی باز هم چندان به حرف خود اطمینان ندارند.

فضایی ها ارتباط نزدیکی به ارتش علوم و سیاست های تحقیقاتی قدرت های جهانی دارند و این موضوع در برخی مدارک محرمانه موسسات سری دولت هایی همچون آمریکا مثل CIA و FBI وزارت اطلاعات ناسا NORAD (فرمانداری دفاع هوایی آمریکای شمالی) وجود دارد.

برخی بر این باورند که این موسسات نه تنها از مجود فضایی ها آگاه هستند بلکه سعی دارند تکنولوژی هایی شبیه به تکنولوژی فضایی ها را نیز بسازند و ظاهرا به دانشمندان گفته شده است چشم خود را بر روی این موضوع ببندند و در نتیجه موسسات سری به راحتی آزمایشات مخفی خود را انجام میدهند.

لئو ناردو اسپرینگ فضایی شناس آمریکایی از طریق منبعی موثق (که میل دارد نامی از او ذکر نشود) مدرکی به دست آورد که حکایت از وجود موجودات فضایی داشت. این مدرک متعلق به شانزدهم جولای سال 1947 است و ظاهرا قطعه ای از یک شی پرنده است. در آن سال پس از کشف این شی وقتی واحد های نظامی و نیروی هوایی آمریکا این قطعه را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که به دلایل مختلفی ممکن نیست ساخت کشور آمریکا باشد و با اطلاعات دقیقی که دارند شوروی نیز نمیتوانسته آن را بسازد. وقتی کارشناسان نظامی آن شی را دقیق تر مورد بررسی قرار دادند قطعه ای شبیه به یک موتور اتمی داخل آن یافتند. احتمالا این نیروگاه شبیه به یک تبادل گر حرارتی عمل میکرده است. یک قطعه پرنده نیز در قسمت جلویی این شی قرار دارد. دلایلی در دست است که نشان میدهد این شی با کنترل از راه دور هدایت میشده است. آیا این وسیله دلیلی بر وجود آدم فضایی های کاملا پیشرفته نیست؟ و به گفته ی این محقق جالب اینجاست که آن موسسات سری ابر قدرت های دنیا از این وسیله بهره گرفته اند و از روی آن بمب های اتمی را ساختند.

 

آدم فضایی ها در ماه

 

در سال 1969 سفینه"آپولو 11"به ماه فرستاده شد. گروه فضانوردان از جمله "آرمسترانگ" "کالینز" "اولدرین" پس از چندین ساعت حرکت به سوی ماه خبر دادند که چند گلوله ی نورانی اطراف پایه های سفینه هستند و با همان سرعت به دنبال آن حرکت میکنند. این گزارش کارکنان مرکز کنترل را نگران کرد. سه روز گذشت و هیچ انفجاری رخ نداد و آن ها به ماه رسیدند.

دستیار آرمسترانگ سال ها بعد در این باره می گفت گلوله های نورانی در فاصله سه فوتی ما بودند. سه بشقاب پرنده با قطرهای 15 تا 30 متر. مثل اینکه از یک مخزن اصلی جدا شده بودند. صداهای عجیبی از فرستنده ها می آمد. آرمسترانگ موج فرستنده را عوض کرد و به اوپراتور گفت: میخواهم بدانم جریان چیه؟ اوپراتور خبر نداشت چه شده است و گفت: چی شده؟ آنجا اوضاع خوبه؟ یکی از فضانوردان گفت:قربان یک چیزهای بزرگی کنار دهانه ی انفجار سفینه هستند. خداوندا مثل اینکه روی آن نشسته اند انگار اذ روی ماه دارند ما را نگاه میکنند پنج ساعت بعد که روحیه ها کمی بهتر شد آرمسترانگ و اولدرین تصمیم گرفتند از سفینه خارج شوند و به کالینز گفتند در سفینه آماده بماند تا در صورت بروز خطر به سرعت از ماه فرار کنند. دو فضانورد از سفینه خارج و در تاریکی گم شدند. در حالی که خانوادهاشان با چشمانی هراسان بر روی زمین به مونیتور ها خیره بودند. زمان به کندی میگذشت تا اینکه بالاخره آرمسترانگ و اولدرین بازگشتند و آرمسترانگ آن جمله تاریخی را گفت برای یک مرد قدم کوچکی است اما برای بشریت پرشی بلند. آن ها اثری از آن شی های فضایی پیدا نکرده بودند اما سال های پس از آن فضانوردان بارها و بارها چیزهای مشکوکی را در اطراف خود دیده اند.

آیا فضایی ها وجود دارند؟

در حالی که هرگز سند مطمئنی از وجود موجودات سیارات دیگر در دست نیست ولی بسیاری از مردم(یکیش خود من مگه میشه؟)نمیتوانند قبول کنند که در کهکشانی به این بزرگی که اندازه آن در حدود صد هزار سال نوری است هیچ موجود زنده دیگری نباشد این موضوع تا حدی پیش رفته است که در سالهای اخیر توجه خیلی ها به دولت آمریکا و ارتباط آن با فضایی ها جلب گشته و در این رابطه داستان های زیادی بر سر زبان ها افتاده و فیلم های زیادی ساخته شده است و راست یا دروغ افراد بسیاری گزارش داده اند که با چشمان خود آدم فضایی ها را دیده اند.

اینم از این دفعه ی بعد( 2یا 3 روز دیگه) چند تا داستان از گزارش انسان هایی که فضایی هارو دیده میذارم امیدوارم خوشتون اومده باشه و بیاد



آيا‌ حیات زمینی منشاء کیهانی دارد؟

 
آيا‌ حیات زمینی منشاء کیهانی دارد؟

صدها سال است که بشر با طرح پرسشی بنیادین درباره آغاز حیات٬ تلاش دارد تا صرف‌نظر از داستانهای مذهبی در این باره٬ چگونگی پیدایش و تکوین حیات بر روی زمین را بفهمد تا بتواند به سراغ پرسشی بزرگتر برود که به راستی داستان آفرینش چگونه نوشته شده است؟ در این مقاله دکتر بهروز یزدان‌پناه برای درک چگونگی آغاز حیات بر روی زمین٬ شما را به سراغ اجزای تشکیل دهنده حیات خواهد برد. با او همراه شوید!

 

. منبع:  آيا‌ حیات زمینی منشاء کیهانی دارد؟  .

پروتئین‌ها ملكول‌های پلیمری هستند كه از كنار هم قرار گرفتن آمینواسید‌ها تشكیل می‌شوند، در واقع آمینواسید‌ها نقش مونومر را برای آنها دارند.

خوب به زبان ساده‌تر یعنی این‌كه اگر پروتئین را یك دیوار آجری در نظر بگیریم، آمینواسیدها آجرهای تشكیل‌دهنده این دیوار هستند. حالا دیواری را فرض كنید كه از چندتایی آجر مختلف كه هر كدام شكل و اندازه و رنگ مختلفی دارد، ساخته شده باشند.  به نظر شما چند دیوار مختلف می‌توان با این آجرها ساخت؟ واضح است كه چیدمان‌های مختلف آجرها، شكل‌های گوناگونی از دیوار را ایجاد می‌كنند. همین اتفاق در ساختمان پروتئین‌ها نیز روی می‌دهد. كل حیات در كره زمین از ۲۰ ملكول آمینواسید پایه‌ای ساخته شده است كه توسط آنها پروتئین‌هایی كه عملكردهای مختلف زیستی دارند ساخته شده‌اند.

توالی آمینواسید یك پروتئین تعیین‌كننده ساختار ملكول است، یك تغییر كوچك در توالی آمینواسید می‌تواند تاثیرات عمیق بیولوژیكی روی ساختار كلی و عملكرد پروتئین‌ها داشته باشد. اما آیا مساله به همین سادگی است؟

تمامی موجودات زنده ساكن سیاره زمین همین ۲۰ نوع آمینواسید را در ساختار‌های بیولوژیكی خود دارند در حالی كه ما در محیط زیست شاهد زندگی هزاران نوع و گونه مختلف جانوری و گیاهی هستیم. به نظر می‌رسد كه با تغییر آرایش آمینواسیدها در ساختار سلول‌های اولیه حیات، سطوح مختلفی از زندگی با توانایی‌ها و امكانات متنوع پدید آمده و این تنوع زیستی بی‌مانند را به وجود آورده‌اند. حالا سوال مهمی كه مطرح می‌شود این است كه آیا اگر آمینواسیدها به عنوان آجرهای شكل‌دهنده ساختار زیستی در شرایط مختلفی قرار گیرند، می‌توانند باعث پیدایش حیات در آن محیط جدید شوند؟

پژوهشگران بر این باورند كه زمین برای اولین بار در بیش از ۳ میلیارد سال قبل شاهد حضور دسته‌ای متشكل از بیست آمینواسید در كنار یكدیگر بود كه منجر به تولید اولین پروتئین‌های شكل‌دهنده حیات در این سیاره شدند٬ دسته‌ای كه بعدها جعبه ابزار استاندارد حیات روی زمین را تشكیل دادند.

این باور كه حیات روی زمین از این جعبه ابزار افسانه‌ای شكل گرفته باشد مورد قبول همه محققان نیست. فرضیات و گمان‌های متعددی درباره حیات و چگونگی شكل‌گیری آن در زمین وجود دارد كه متاسفانه تعداد بسیار كمی از آنها قابلیت تست ، تحقیق و ارزیابی را دارا می باشند. اما با این فرضیه جدید٬ جعبه ابزار ۲۰ تایی آمینواسیدها را خیلی خوب می‌شد ارزیابی كرد. خب دانشمندان هم دست به كار شدند و آزمایشی طراحی كردند تا متوجه شوند كه آیا بیست آمینواسیدی كه سنگ بنای حیات زمینی هستند، تصادفی انتخاب شده‌اند یا طبق اصولی خاص و بر اساس معیارهای مشخصی دستچین گشته‌اند. همچنین دانشمندان بی‌صبرانه منتظرند تا نتایج آزمایش‌ها به آنها بگوید كه آیا این دارودسته بیست‌تایی آمینواسیدی تنها گزینه‌های موجود بودند كه می‌توانستند این نقش را برعهده گیرند؟ به مفهومی دیگر آیا می‌توان حیات از نوعی دیگر را در جایی دیگر یافت؟ بگذارید بی پرده برویم سراغ پرسش اصلی: آیا حیات مختص‌ سیاره زمین است؟

در ابتدا و قبل از پرداختن به این پرسش‌های فیلسوفانه اجازه دهید ببینیم اصلا آمینواسید چیست؟ آمینواسیدها ملكول‌هایی هستند كه از پایه كربن، هیدروژن، اكسیژن و نیتروژن ساخته شده‌اند. آنها به شكل‌های مختلفی به هم متصل می‌شوند و ساختارهای تركیبی بزرگ‌تری به نام پروتئین را تشكیل می‌دهند كه پایه و اساس عملكردهای مختلف زیستی و حیات هستند. امروزه دانشمندان می‌دانند كه بی‌نهایت آمینواسید گوناگون وجود دارند كه حیات زمینی با انتخاب اجباری یا اختیاری تنها ۲۰ عدد از آنها شكل گرفته، گونه گونه شده، تكامل یافته و به اشكال متنوع امروزی در آمده است.

پژوهشگران برای این‌كه بتوانند دركی صحیح از آنچه منجر به شكل‌گیری حیات در سیاره زمین شده است به دست آورند، اقدام به شبیه‌سازی روزگاری از سیاره زمین نمودند كه حدس زده می‌شود میلیاردها كاندیدای اسیدآمینویی برای شكل دادن حیات وجود داشتند. آنها برای شروع كار آمینواسیدهای یافت شده از شهاب سنگ مورچیسون كه سال ۱۳۴۸ خورشیدی در استرالیا كشف شده بود را مبنای تحقیقات خود قرار دادند. عمر این سنگ آسمانی به اوایل تشكیل منظومه شمسی برمی‌گردد و عناصر یافت شده در دل آن مثالی مناسب از تركیبات موجود منظومه شمسی در زمانی قبل از آغاز حیات روی زمین است.

سپس دانشمندان از مدل‌سازی‌های كامپیوتری برای تخمین خواص اساسی ۲۰ آمینواسید سازنده حیات در زمین استفاده كردند تا با اندازه‌گیری مشخصاتی همچون اندازه، توانمندی تركیب، آب دوستی (میزان تمایل یك ماده نسبت به آب) معیاری برای توانایی آمینواسیدها برای تركیب و ساخت پروتئین‌های سازنده حیات پیدا كنند. نتایج بسیار هیجان‌انگیز بود. محققان دریافتند كه وجود بیست آمینواسید ساختاری در تمام اشكال حیات زمینی به هیچ وجه تصادفی نبوده است. آنها متوجه شدند كه بعید به نظر می‌رسد، شانس به تنهایی در چیدن این جعبه ابزار تولید حیات در كنار هم و انتخاب آنها نقش داشته باشد. حال دانشمندان باید می‌رفتند سراغ یافتن پاسخ پرسشی جدید كه این ۲۰ آمینواسید چگونه انتخاب شدند تا زیبایی زندگی را به رخ زمین بنشانند.

محققان بر این باورند كه حیات روی زمین از نوعی انتخاب طبیعی برای برگزیدن ۲۰ نوع آمینواسید مخصوص استفاده كرده است. انتخاب طبیعی كه برای تكامل شناسان واژه آشنایی است می‌گوید كه پیدایش گونه‌های مختلف حیات در روی زمین ناشی از عملكرد بهتر گونه‌ای نسبت به گونه‌ای دیگر و طبیعتا چیرگی آن‌گونه بر سایر همنوعان خود است. نتیجه، سیر تكاملی یك موجود تك سلولی به انسانی بالغ و هوشمند است كه خود اكنون در حال بازخوانی شجره‌نامه خانوادگی خویش است.

انتخاب طبیعی به زبانی دیگر برتری یافتن یك گونه برگونه دیگر است كه با توجه به میزان تطبیق گونه پیروز با محیط زیست و شرایط دشوار آن تعریف می‌شود. بر اساس این تعریف، گونه‌ای كه با شرایط محیطی خود سازگاری بیشتری دارد، می‌تواند به حیات و تولید مثل خود ادامه داده، ازدیاد نسل نماید و با چیرگی بر سایر گونه‌های مشابه خود طبیعتا برگزیده شود.

درست مشابه همین بحث در آمینواسید‌ها هم قابل طرح است. بر اساس همین تئوری بود كه دانشمندان تركیبات متنوعی از آمینواسید‌ها را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند كه چه عاملی باعث انتخاب طبیعی این ۲۰ آمینواسید معروف شده است. اما هیچ یك از تركیبات مورد مطالعه به طور كامل كاندیدای مناسبی برای تولید حیات از نوعی غیر از گونه زمینی شناخته نشد و تكثیر و تولید هیچ تركیب دیگری از آمینواسیدها به نتیجه نرسید یا در صورت نتیجه دادن، ادامه پیدا نكرد و در جایی متوقف گردید. بنابراین هنوز دانشمندان از پاسخ به این پرسش كه چگونه انتخاب طبیعی موجب برگزیده شدن این ۲۰ آمینواسید شده است، عاجزند.

دانش امروزی ما گواه این مطلب است كه آمینواسیدهایی غیر از آن بیست نمونه خوش‌شانس نیز در برخی موارد توانسته‌اند سر از ساختاز ژنی موجودات زنده درآورند. ما همه این موارد را در دسته ناهنجاری‌های ژنتیكی مثل جهش‌های ژنی، نقص‌های مادرزادی و در كل بیماری یا مشكل دسته‌بندی می‌كنیم.

نتایج تحقیقات و مشاهدات عینی حكایت از آن دارد كه طبیعت در انتخاب خود برای برگزیدن ۲۰ آمینواسید زندگی ساز شاهكاری مثال زدنی كرده است كه نتیجه آن میلیون‌ها گونه زیستی بزرگ و كوچك امروزی است. اما این آمینواسیدهای معجزه گر از كجا آمده‌اند؟


  
. اسید‌های آمینه همراه شهاب سنگ‌ها به زمین آمده‌اند
امروزه مشاهدات و اكتشافات انجام شده در سایر اجرام سماوی جای هیچ شكی باقی نگذاشته است كه آمینواسیدها در جاهای دیگری از منظومه شمسی غیر از زمین نیز بوفور یافت می‌شوند. اولین نشانه‌ها از شهاب سنگ‌هایی به دست آمد كه گرفتار میدان گرانشی زمین شده و بر سطح این سیاره سقوط كرده‌اند. ابتدا گمان بر این بود كه شاید یافته‌های فوق ناشی از رسوخ آمینواسیدهای زمینی به دل این سنگ‌های آسمانی بوده است.

اما خیلی زود و با كشف ساختار متفاوت این آمینواسیدهای كشف شده، امید تازه‌ای در دل جویندگان موجودات فضایی كاشت. این موضوع باعث شد تا دور تازه‌ای از پژوهش‌ها برای یافتن منابع جدید آمینواسیدها تعریف گردد و پروژه‌های تازه‌ای پر پرواز گیرند. بعد از آن بود كه دانشمندان با مطالعه نمونه‌های جمع آوری شده توسط كاوشگر فضایی استارداست از غبار یك دنباله‌دار دریافتند كه آمینواسید‌ها گویا در منظومه شمسی پراكنده‌اند.

اما تمام این یافته‌ها فقط باعث شده است تا تعداد پرسش‌های پیش روی محققان سیر صعودی گیرد. به راستی حیات روی زمین از كجا نشأت گرفته است؟ آیا می‌توان انتظار داشت كه روزی بتوانیم در سیارات دیگری زندگی پیدا كنیم؟ اگر پاسخ به این پرسش مثبت است، حیات فرازمینی چه شكلی است؟ دانشمندان بخصوص در حال بررسی این موضوع هستند كه چگونه تركیب‌های گوناگونی از آمینواسید‌ها باعث پیدایش گونه‌های مختلف حیات می‌شود؟

و پرسش آخر این‌كه با ایجاد تغییر در تركیبات گوناگون و توالی تركیبی مجموعه‌های مختلف آمینواسیدی قادر به ایجاد چه تغییراتی در پروتئین‌های سازنده زندگی خواهیم بود؟ یافتن این پاسخ‌ها می‌تواند علاوه بر روشن ساختن یكی از اساسی‌ترین پرسش‌های بشری مبنی بر چگونگی پیدایش حیات، عصر جدیدی از فناوری‌های زیستی را نیز فراروی بشر كنجكاو قرار دهد.

.



یوری گاگارین و روز جهانی پرواز فضایی بشر

 
یوری گاگارین و روز جهانی پرواز فضایی بشر

پنجاه سال پیش، یوری گاگارین، ستوان نیروی هوایی آرتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سوار بر فضاپیمای وستوک-۱ سفری ۱۰۸ دقیقه‌ای بر مداری به دور زمین انجام داد که مرزهای بلندپروازی‌های بشر را فرسنگ‌ها به جلو راند. به همین مناسبت مجمع عمومی سازمان ملل نشست ویژه‌ای داشته است.

 
یوری الکسویچ گاگارین

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ویژه روز پنجشنبه خود به تاریخ۱۸ فروردین ۱۳۹۰ خورشیدی، قطع‌نامه‌ای صادر کرد که به موجب آن روز ۱۲ آوریل به مناسبت سالگرد پرواز تاریخی یوری گاگارین به مدار زمین (۱۲آوریل۱۹۶۱ میلادی)، روز پرواز فضایی بشر نامگذاری شده است. پیش‌نویس این قطعنامه را کشور روسیه که وارث فعالیت‌های فضایی اتحاد جماهیر

یوری الکسویچ گاگارین

شوروی سابق است، به مناسبت پنجاهمین سالگرد سفر فضایی یوری گاگارین به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه نموده بود.

اکنون سال‌ها است که روس‌ها دوازدهم آوریل را با نام روز کیهان‌نوردی جشن می‌گیرند.

 

کیو آکاساکا معاون ارتباطات و روابط عمومی دبیر کل سازمان ملل به همین مناسبت می‌گوید: "پنجاه سال از آن سفر شگفت‌انگیز می‌گذرد اما افسانه شجاعت گاگارین و سفر وی به ماورای مرزهای فکری زمانه خود همچنان به صورت یک منبع الهام‌بخش برای آینده اکتشافات فضایی، برای نوع بشر و برای ملت‌های سراسر جهان خواهد بود،"

پنجاه سال پیش، یوری گاگارین، ستوان نیروی هوایی آرتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سوار بر فضاپیمای وستوک-۱ سفری۱۰۸ دقیقه‌ای بر مداری به دور زمین انجام داد که مرزهای بلندپروازی‌های بشر را فرسنگ‌ها به جلو راند. با علم به مخاطرات فراوان این سفر فضایی آن هم با فناوری ابتدایی آن روز نمی‌توان به سادگی از عظمت، شجاعت و از خودگذشتگی یوری گاگارین چشم پوشید و کار بزرگ اورا ستایش نکرد.

در این تصویر مراحل قسمت نهایی پرواز یوری گاگارین به تصویر کشیده شده است.
در این تصویر مراحل قسمت نهایی پرواز یوری گاگارین به تصویر کشیده شده است.

 

یوری الکسویچ گاگارین سومین فرزند این خانواده کشاورز روس بود که در نهم مارس ۱۹۳۴ در حوالی مسکو به دنیا آمد. معلم یوری وی را دانش‌آموزی باهوش، سخت‌کوش و البته بسیار شیطان توصیف کرده است. علاقه شدید یوری گاگارین به پرواز باعث شد که وی پس از پایان تحصیلات وارد مدرسه آموزش خلبانی اُرنبرگ شود.

در سال ۱۹۶۰ جستجوی وسیعی برای انتخاب ۲۰ کاندید جهت حضور در برنامه فضایی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد که یوری هم یکی از کاندیداها بود. پرواز فضایی دوازدهم آوریل یوری در سال ۱۹۶۱ از او قهرمانی ملی و چهره‌ای جهانی ساخت. یوری گاگارین سرانجام در ۲۷ مارس ۱۹۶۸، در جریان یک پرواز تمرینی با هواپیمای میگ، سقوط کرد و کشته شد. بدینسان نخستین فضانورد دنیا فرصت پیدا نکرد تا فرود همکاران خود را بر سطح ماه شاهد باشد و یا خود برای بار دوم زمین را از مدار و از فراسوی جو آن ببیند.



پنج فضانورد در برابر پرسشهای ایرانی

 
پنج فضانورد در برابر پرسشهای ایرانی

خیلی‌ها دوست دارند به فضا بروند، شگفتی‌های کیهان را ببینند و بودن در شرایط بی‌وزنی را تجربه کنند، اما این تنها برای تعداد کمی از آدم‌ها میسر می‌شود. تا امروز حدود پانصد نفر مفتخر به انجام این کار بزرگ شده‌اند. برای همین بازگو کردن خاطره‌ها و تجربه‌های سفر فضانوردان ارزش و هیجان فراوانی دارد.

 

Astronaut Steven L. Smith, payload commander, retrieves a power tool required to service the Hubble Space Telescope. Photo courtesy NASA
فضانورد، استیون ال. اسمیت، فرمانده محموله، در حال کار بر روی تلسکوپ فضایی هابل. منبع تصویرNASA

منبع : همشهری آنلاین .

خیلی‌ها دوست دارند به یک سفر فضایی بروند، شگفتی‌های کیهان را ببینند و بودن در شرایط بی‌وزنی را تجربه کنند، اما این تنها برای تعداد کمی از آدم‌ها میسر می‌شود. تا امروز حدود پانصد نفر مفتخر به انجام این کار بزرگ شده‌اند. برای همین بازگو کردن خاطره‌ها و تجربه‌های سفر فضانوردان ارزش و هیجان فراوانی دارد. ویژه نامه دوچرخه که وابسته به روزنامه همشهری است، امسال تصمیم گرفت برای اولین بار یک مسابقه ویژه در سال جهانی نجوم برگزار کند و از نوجوانان علاقه‌مند به فضا بخواهد هر سؤالی که دارند بنویسند و با این کار، هم در مسابقه بهترین سؤال فضایی شرکت کنند و هم در صورت شانس برنده شدن جواب خود را از زبان فضانوردان واقعی به دست آورند.
251 پرسش در جشنواره مطبوعات به دست مسئولان مسابقه رسید که از بین آنها نهعدد را انتخاب کردند.

زحمت رساندن سؤال‌ها به فضانوردان و گرفتن پاسخ آنها را سیروس برزو بر عهده داشت. دوچرخه ای ها هم پاسخ پنج فضانورد به ۹ سؤال انتخاب شده را همراه با زندگی‌نامه كوتاهی از فضانوردان، در ویژه نامه تولد دوچرخه چاپ کردند که در ادامه خواهید خواند.



ادامه مطلب ...


شنبه 23 مهر 1390برچسب:, :: 19:9 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       

آخرین فضانوردان شاتل فضایی

 
آخرین فضانوردان شاتل فضایی

در آخرین ماموریت شاتل فضایی آتلانتیس٬ چهار فضانورد همراه با این فضاپیما به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر خواهند کرد. این کم تعدادترین خدمه یک شاتل فضایی در تاریخ سی ساله پروازهای فضایی شاتل‌ها به شمار می‌آید. به یقین برای این چهار فضانورد افتخار بزرگی خواهد بود که آخرین مسافران شاتل‌های فضایی باشند. با دانش فضایی همراه شوید تا بدانید این فضانوردان تاریخ ساز چه کسانی هستند؟

 

 با پرواز شاتل فضایی آتلانتیس پرونده شاتل‌های فضایی برای همیشه بسته خواهد شد. چهار فضا نورد این ماموریت افتخار این را پیدا خواهند کرد تا نامشان به عنوان آخرین مسافران شاتل ها در تاریخ ثبت شود. اگر همه چیز به خوبی پیش رود روز ۱۷ تیر ماه و در حدود ساعت هشت شب  به وقت مرکزی ایران ، برای آخرین بار پایگاه فضایی کیپ کندی در ایالات فلوریدا، شاهد غرش موتورهای پرتابگر شاتل های فضایی خواهد بود.

 ماموریت STS-135 مهر پایانی بر سه دهه پرواز شاتل های فضایی خواهد زد.

 


ادامه مطلب ...


اولین‌ها در تاریخ فضانوردی دنیا

فضانورد يا کيهان نورد به خلباني گفته مي شود که در فضا سفر مي کند.


اين روزها دنيا مشغول برگزاري مراسم پنجاهمين سالروز حضور اولين انسان در فضا است و از زماني که يوري گاگارين در 12 آوريل 1961 در مدار زمين پرواز کرد تاکنون، بيش از 500 فضانورد به فضا سفر کرده اند. به همين مناسبت به بررسي اولين هايي فضانوردي پرداخته ايم.


 
فضانورد يا کيهان نورد به خلباني گفته مي شود که در فضا سفر مي کند. تاکنون براي تعيين معني دقيق "سفر در فضا" تعاريف مختلفي ارائه شده است. در آمريکا فضانورد به کسي اطلاق مي شود که از ارتفاع 50 مايلي (حدود 80 کيلومتري) از سطح زمين بالاتر رود، درحالي که برپايه تعريف فدراسيون بين المللي هوانوردي، پروازهاي فضايي آنهايي هستند که بالاتر از ارتفاع 100 کيلومتري انجام شوند.

 

 
تاکنون بيش از 500 فضانورد از 38 کشور به فضا سفر کرده اند. اولين فضانورد تاريخ "يوري گاگارين" است که پرواز خود را در مدار اطراف زمين همراه با کپسول Vostok 1 در 12 آوريل 1961 انجام داد.
 
اولين زن فضانورد تاريخ "والنتينا ولاديمرونا" است که در ژوئن 1963 با کپسول Vostok 6 به فضا سفر کرد.
 
"آلن شپارد" اولين فضانورد آمريکايي در فضا است که سفر خود را در مي 1961 انجام داد.
 
در 23 جولاي 1980، "فام توان" از ويتنام به اولين فضانورد آسيايي تبديل شد. وي با کپسول روسي "سايوز 37" به فضا رفت.
 
اولين فضانورد اروپايي که وارد ايستگاه فضايي بين المللي شد "اومبرتو گويدوني" است که در ماموريت STS 100 شاتلهاي ناسا شرکت داشت.
 
در 21 جولاي 1969 نيل آرمسترانگ در ماموريت "آپولو 11" به عنوان اولين انساني که قدم بر روي ماه گذاشت شناخته شد.
 
جوانترين فردي که به فضا رفت "گرمن تيتوف" بود که در سن 26 سالگي همراه با فضاپيماي Vostok 2 به فضا رفت.
 
درحالي که پيرترين فضانورد تاريخ "جان گلن" است که در سن 77 سالگي همراه با ماموريت STS-95 شاتل سفر کرد.
طولاني ترين حضور يک فضانورد در فضا به نام "والري ولاديمرويچ پولياکوف" با 438 روز اقامت در فضا ثبت شد.
دورترين مسافتي که انسان تاکنون به آن سفر کرده است در طول ماموريت آپولو 13 اتفاق افتاد. در اين ماموريت فضانوردان به فاصله 401 هزار و 56 کيلومتري از زمين رسيدند.
اولين فضانوردي که در يک ماموريت خصوصي به فضا رفت، "مايک ملويل" است که سفر خود را با فضاپيماي خصوصي SpaceShipOne انجام داد.
 

يوري گاگارين و اولين پرواز
فضانوردي
 

 
باشکوه ترين پرواز يوري گاگارين در 12 آوريل 1961 در ساعت 09:07 به وقت مسکو در داخل کپسول فضايي 4.7 تني Vostok 1 و با جمله معروف "راه افتاديم" آغاز شد و پس از دور زدن سراسر مدار بيضوي اطراف زمين به ارتفاع حداکثر 302 کيلومتري و حداقل 175 کيلومتر رسيد و با سرعت 27 هزار و 400 کيلومتر بر ساعت پرواز کرد.
در مدت پرواز، گاگارين از پشت پنجره فضاپيماي خود آن چيزي را تماشا مي کرد که هيچکس تا پيش از آن موفق به تماشاي آن نشده بود. بنابراين با پايگاه زمين تماس گرفت و گفت: "زمين آبي است. چه فوق العاده! شگفت انگيز است."
 
پس از 88 دقيقه پرواز اطراف سياره ما، بدون در اختيار داشتن کنترل کپسول فضايي که توسط يک رايانه از پايگاه هدايت مي شد، کپسول براي بازگشت به زمين در يک حرکت نزولي قرار گرفت و وارد اتمسفر زمين شد.
 
پس از عبور از اتمسفر، کپسول گاگارين منفجر شد و وي با چتر نجات به زمين رسيد. پرواز در ساعت 10:20 به وقت مسکو در مزرعه اي نزديک به شهر "تاختاروا" به پايان رسيد، اما در گزارشات رسمي اعلام شد که گاگارين همراه با کپسول خود به زمين فرود آمده است.
 
 
فرآوري:م.ح.اربابي فر
بخش دانش و زندگي تبيان



گروهي از محققان از كشفي خبر داده اند كه قوانين شناخته شده فيزيك را نقض مي كند.

 

روز جمعه، ۱ مهرماه (۲۳ سپتامبر)، پژوهشگران موسسه اروپايي تحقيقات هسته اي - سرن - در ژنو، سوئيس، كه از پيشرفته ترين مراكز تحقيقات فيزيك ذرات بنيادي در جهان است، گفتند كه در جريان آزمايش هايي كه در اين مركز صورت گرفته كشف شده است كه ذرات بنيادي "نوترينو" با سرعتي بيش از سرعت نور حركت كرده اند.

براساس قوانين رايج فيزيك، سرعت نور يعني سرعت حركت ذرات نور در خلاء، كه حدود سيصد هزار كيلومتر در ثانيه است، حد سرعت ممكن محسوب مي شود و هيچ شكلي از ماده، انرژي و اطلاعات نمي تواند با سرعتي بيش از اين حركت كند.

 

به اين ترتيب، اگر يافته جديد محققان سرن تاييد شود، فرضيه نسبيت اينشتين و در نتيجه، نگرش بشر امروز نسبت به جهان هستي و رفتار پديده هاي كيهاني به گونه اي اساسي دگرگون خواهد شد.

 

در حال حاضر، تنها دو آزمايشگاه ديگر در جهان، يكي آزمايشگاه فرميلب (Fermilab) در نزديكي شيكاگو در آمريكا و ديگري آزمايشگاهي در ژاپن، امكان آن را دارند تا آزمايشي مشابه آنچه را كه در سرن اجرا شد تكرار كنند هر چند فعاليت آزمايشگاه ژاپني از زمان وقوع زمين لرزه و سونامي در ماه مارس موقتا متوقف شده است.

 

در مورد كشف جديد، پژوهشگران سرن گفته اند كه در اين آزمايش، شعاعي از ذرات بنيادي نوترينوس از شتاب دهنده اي در ژنو به سوي آزمايشگاهي در ايتاليا پرتاب شد و اندازه گيري ها نشان داد كه سرعت حركت اين ذرات اندكي بيش ار سرعت نور بوده است.

 

ذرات بنيادي با سرعتي بيش از سرعت نور به مقصد آزمايشگاه گران ساسو در ايتاليا رسيدند

 

نوترينو ذره اي بنيادي و داراي جرمي اندك اما غير صفر، فاقد بار الكتريكي و قادر به عبور از تقريبا تمامي اشكال ماده است و در آزمايش مركز سرن، پرتويي از اين ذرات با حركت در زير سطح زمين، به آزمايشگاه "گران ساسو" در فاصله بيش از هفتصد كيلومتري رسيد.

 

به گفته پژوهشگران، حتي با منظور كردن ضريب خطا در اين آزمايش، فزوني سرعت حركت اين ذرات از سرعت نور قابل قبول بوده است.

 

آنان گفته اند كه با توجه به اهميتي كه چنين كشفي داشته، مدتي را به بررسي آن پرداختند تا اطمينان حاصل كنند در جريان انجام آزمايش و اندازه گيري نتيجه آن، اشتباهي روي نداده است.

 

چند سال پيش، آزمايشگاه فرميلب در شيكاگو نيز به كشف مشابهي دست يافت اما به دليل خطاي قابل ملاحظه اي كه در اندازه گيري وجود داشت، آن را معتبر ندانست.

 

در صورتي كه اين آزمايشگاه در صدد تكرار آزمايش انجام شده در سرن برآيد، بي ترديد آن را با دقت بيشتري اجرا خواهد كرد.

 

همچنين، انتظار مي رود كه فيزيكدانان ژاپني نيز با استفاده از امكاناتي كه در اختيار دارند، در صدد تكرار اين آزمايش برآيند.

 

يژوهشگران سرن، ضمن ابراز تعجب از چنين كشفي، وعده داده اند كه به زودي جزئيات بيشتري را در اين زمينه منتشر كنند تا ساير فيزيكدانان نيز بتوانند به تكرار آزمايش و بررسي مستقل اين پديده بپردازند.

 

يكي از دست اندركاران اين آزمايش گفته است كه چنين كشفي چنان غيرمنتظره و نامحتمل است كه بدون بررسي هاي بعدي و تاييد نتيجه آن توسط كسان ديگر هرگز نمي توان آن را نهايي تلقي كرد.

منبع: بي بي سي

 



جمعه 22 مهر 1390برچسب:رتبه دانشگاههای ایران, :: 14:2 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       

رتبه دانشگاههای ایران

 

دانشگاه تهران 1463 
دانشگاه علوم پزشکی تهران 2301 
دانشگاه تربیت مدرس 2633 
دانشگاه علم و صنعت 2699 
دانشگاه فردوسی 2790 
دانشگاه شریف 2844 
دانشگاه علوم پزشکی شیراز 2953 
دانشگاه شهید بهشتی 3536 
دانشگاه امیرکبیر 3004 
دانشگاه اصفهان 3208 
دانشگاه صنعتی اصفهان 3266
دانشگاه خواجه نصیر 3308 
دانشگاه امام صادق 3325 
دانشگاه شیراز 3362
دانشگاه شهید بهشتی 3536
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 3956
دانشگاه تبریز 4139
دانشگاه علوم پزشکی تبریز 4277
دانشگاه علوم پزشکی ایران 4387
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 4666
دانشگاه کاشان 4709
دانشگاه ارومیه 4754
دانشگاه پیام نور 4915
دانشگاه شهید چمران اهواز 4965
دانشگاه الزهرا 4995
دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب 5119
دانشگاه بوعلی سینا 5290
دانشگاه علوم پزشکی مشهد 5371
دانشگاه علوم پزشکی گیلان 5421
دانشگاه یزد 5633
دانشگاه امام رضا مشهد 5704
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله 5992
دانشگاه زنجان 5994
دانشکده علوم حدیث 6021
دانشگاه سیستان و بلوچستان 6051
دانشگاه شهید باهنر کرمان 6097
دانشگاه مازندران 6114
و الی آخر



پنج شنبه 21 مهر 1390برچسب:یوفو,فرا زمینی, :: 22:12 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       
نقض پارادوکس سیاهچاله هاوکینگ توسط خودش

استفان هاوکینگ (Stephen Hawking) فیزیکدان دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) بعد از حدود 30 سال که مطرح کرده بود یک سیاهچاله همه چیز را نابود میکند گفت که اشتباه میکرده!
به نظر میرسد سیاهچاله ها اجازه فرار به محتوای اطلاعاتی خود میدهند. این می تواند یک از معماهای قدیمی فیزیک مدرن به نام black hole information paradox را حل کند.


خود هاوکینگ بود که این پارادوکس را خلق کرده بود. او در 1976 حساب کرد که وقتی یک سیاهچاله تشکیل میشود جرمش را توسط تابش از دست میدهد و این "تابش هاوکینگ" حاوی هیچ اطلاعاتی در مورد ماده داخل سیاهچاله نمیشود یعنی تمامی اطلاعات از بین میروند.
اما این با قوانین فیزیک کوانتومی که میگوید چنین اطلاعاتی هیچ وقت کامل از بین نمیروند ناسازگار بود. عقیده هاوکینگ این بود که میدان های گرانشی شدید سیاهچاله از کوانتوم مکانیک پیروی نمیکنند.

 

در اوایل 2004 ، Samir Mathur  از Ohio State University نشان دادند که اگر یک سیاهچاله بر طبق نظریه ریسمان مدل بندی شود ( که در آن دنیا بجای آنکه از ذرات نقطه ای ساخته شده باشد بصورت ریسمانهای نازک مرتعش تصور میشود ) آنگاه سیاهچاله توده ای در هم از ریسمان ها میشود و تابش هاوکینگ ساطع شده از این "توپ ریش ریش" (!) حاوی اطلاعات داخل سیاهچاله خواهد بود.

حالا به نظر میرسد که هاوکینگ هم جوابی برای این چیستان دارد و جامعه فیزیک با این خبر سر در گم شده است. او درخواست کرده که یافته هایش را در هفدهمین کنفرانس بین المللی نسبیت عام و گرانش در ایرلند اعلام کند.

کرت کاتلر (Curt Cutler) فیزیکدان انستیتو آلبرت اینشتین گلم (Albert Einstein Institute in Golm) و مسئول کنفرانس میگوید :"او نامه ای فرستاد  که میگفت< من پارادوکس اطلاعات سیاهچاله را حل کردم و میخواهم در مورد آن صحبت کنم.> و من هم هیچ پرینتی نداشتم اما به اعتبار او واقف بودم "

با اینکه هاوکینگ هنوز کاملا اطلاعات دقیق و محاسبات ریاضی اش را معلوم نکرده است اما جزئیاتی سطحی از سمیناری که در کمبریج داشته بدست آمده که سیاهچاله هاوکینگ برخلاف یک سیاهچاله کلاسیک دارای یک افق رویداد ( event horizon ) تعریف شده نیست و نمیتواند همه چیز داخل را از دنیای بیرون مخفی کند.
سیاهچاله جدید او اکنون دیگر همه چیز را حریصانه نمیبلعد بلکه برای مدت طولانی تابش میکند و عاقبت باز میشود و اطلاعاتش را بیرون میدهد.

هاوکنیگ سالها پیش روی این موضوع شرط بسته بود و اگر ایده های جدیدش موفق شوند بازنده خواهد بود!



ارتباط با فضاییها خطرناک است !

 

به گفته استفان هاوکینگ فیزیکدان 68 ساله که از بیماری اختلال نرونی رنج می برد، وجود موجودات فرازمینی تقریبا امری ثابت شده است اما انسانها به جای اینکه به جستجوی آنها بپردازند باید تمامی تلاش خود را برای پرهیز از مواجهه با این موجودات به کار گیرند.

 

این پیشنهادها و راهکارها در سریال مستند جدیدی ارائه می شوند که هاوکینگ در آن آخرین ذهنیات خود را درباره بزرگترین اسرار جهان هستی نمایش می دهد. به گفته وی حیات موجودات فضایی در بسیاری از بخشهای جهان امری ثابت شده است. این موجودات نه تنها بر روی سیاره ها بلکه حتی در مرکز ستاره ها ساکن بوده و یا در فضای میان ستاره ای شناور هستند.

 

منطق هاوکینگ درباره موجودات فضایی به شکلی غیرطبیعی ساده است. به گفته وی گیتی از 100 بیلیون کهکشان تشکیل شده است که هر یک از صدها میلیون ستاره برخوردارند. در چنین فضای وسیعی تصور اینکه زمین تنها سیاره ای باشد که حیات در آن جاری شده است کمی ساده انگارانه به نظر می آید.

 

وی می گوید: "در مغز مملو از ریاضی من، تنها اعداد می توانند تفکر درباره موجودات فضایی را به خوبی عقلانی و مستدل سازند، چالش اصلی مطالعه بر روی این نکته است که این موجودات چه شکلی دارند." پاسخ هاوکینگ به سئوال خودش این است که اکثر این موجودات با میکروبها و حیوانات ساده، گونه ای از حیات که در بیشترین بخش تاریخ حیات در زمین بر روی این سیاره حکمفرما بوده است، برابری می کنند.

 

تصور هاوکینگ از این جانداران در سریال مستند جدیدش به شکل گیاهخوارانی دو پا که از صورتی مسطح برخوردارند یا شکارچیان مارمولک مانند و زرد رنگ یا آبزیانی فلورسانت مصور شده اند. این اشکال کاملا تخیلی هستند اما هاوکینگ از آنها برای رساندن این پیام استفاده می کند که احتمال هوشمند بودن تعدادی از این گونه ها وجود دارد. وی معتقد است برقراری ارتباط با چنین گونه های هوشمندی می تواند برای بشریت نابود کننده باشد.

 

هاوکینگ بر این باور است این موجودات فضایی می توانند به راحتی به زمین نفوذ کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. وی نتیجه می گیرد تلاش برای برقراری ارتباط با موجودات فضایی می تواند "کمی بیش از اندازه خطرساز" باشد. هاوکینگ می گوید: "اگر موجودات فضایی ما را ملاقات کنند به گمان من نتیجه چنین ملاقاتی بسیار مشابه اولین سفر "کریستف کلمب" به آمریکا خواهد بود. نتیجه ای که چندان به نفع بومی های آمریکا تمام نشد." 

 

بر اساس گزارش تایمز آنلاین، هاوکینگ امکان وجود موجودات فضایی را در گذشته نیز بازگو کرده بود اما دیدگاه وی به واسطه یکسری از اکتشافات علمی شفاف تر شد. کشف 450 سیاره جدید از سال 1995 تا کنون و اثبات رایج بودن وجود سیاره ها در تمامی نقاط گیتی از جمله این کشفیات بوده است.



پنج شنبه 21 مهر 1390برچسب:, :: 1:24 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       

  که ناشی از انقباض دیافراگم، پرده عضلانی درون قفسه سینه است که نقش مهمی در تنفس دارد.

در هنگام دم یا فروبردن هوا دیافراگم منقبض و در هنگام بازدم یا بیرون دادن هوا دیافراگم شل می‌شود.

که یک فعالیت عضلانی اسپاسمی و غیرارادی در دیافراگم است.

سازو کار ایجاد  که

معده‌ مملو از غذا می‌تواند دیافراگم را تحریک کند و باعث رشته‌ای از که‌ها شود.
ورزش یا استرس نیز می‌توانند حمله که را برانگیزند. اما که اغلب بدون علت مشخصی رخ می‌دهد.

یک فرضیه این است که که ممکن است بازمانده‌ای از یک بازتاب ابتدایی مکیدن – مربوط به دوران نوزادی- باشد. که هر کارکردی که در قدیم داشته، در زندگی امروز بیشتر  آزارنده است و هر کسی مدعی است که راه علاجی برای آن سراغ دارد.

شیوه‌‌هایی از نگهداشتن نفس،ترساندن ناگهانی،مکیدن قند، نوشیدن آب در حالت وارونه یا حتی انجام دادن ملایم مانور هیلمیک که در اصل برای خارج کردن لقمه گیر کرده در گلو به کار می‌رود.

بسیاری از این اقدامات در واقع به علت متوقف‌کردن موقت ریتم تنفس موثر واقع می‌شوند



پنج شنبه 21 مهر 1390برچسب:, :: 1:18 ::  نويسنده : faraz khanbabaei       

-

 
 
مثلث برمودا و عجایب آن
مثلث برمودا محلی است وهم‌انگیز که در آن صدها هواپیما و کشتی در هوا و دریا ناپدید شده‌اند. بیش از هزار نفر در این منطقه وحشت گم شده‌اند، بدون اینکه حتی یک جسد یا قطعه پاره‌ای از یک هواپیما یا کشتی مفقود شده ، به جا مانده باشد. 
● موقعیت مثلث برمودا 
مثلث برمودا واقعا یک مثلث نیست، بلکه شباهت بیشتری به یک بیضی (و شاید هم دایره‌ای بزرگ) دارد که در روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. راس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۸۰ درجه است، بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق می‌گردند. در این نقطه هیچ انحرافی در قطب نما محاسبه نمی‌شود. 
در غرب اقیانوس اطلس، در آن سوی سواحل جنوب شرقی ایالات متحده ، ناحیه ‌ای وجود دارد که به شکل مثلث است . این ناحیه از برمودا در شمال آغاز می‌شود و تا قسمت جنوبی فلوریدا امتداد می‌یابد ، سپس از سمت شرق با گذشتن از جزایر باهاما و پورتوریکو،به طول جغرافیایی ۴۰ درجه به سمت غرب کشیده می‌شود و دوباره به برمودا باز می‌گردد.


ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

 
درباره وبلاگ

کوه با نخستین سنگ‌ها آغاز می‌شود و انسان با نخستین درد. در من زندانی ستمگری بود که به آواز زنجیرش خو نمی کرد- من با نخستین نگاه تو آغاز شدم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان My Elysium و آدرس brokenangles.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان